Black Friday sætter virksomhederne under pres

Hvis der er noget der kan få danskerne op af sofaen, så er det uden tvivl et godt tilbud. Hvis der så på samme tid er en hel dag, hvor alle de største butikker deltager i en tilbudsfest, ja så skal du bare se løjer. Black Friday er kommet til Danmark for at blive. Det beviste danskerne i 2015, hvor den for første gang indtog 1.pladsen som Danmarks største handelsdag. Der blev handlet ind til julegaver, til os selv, til kæresten og til hele familien. Vi er blevet så glade for Black Friday i Danmark, at det forventes at 2016 bliver endnu større end sidste år, hvilket man kan udlede fra den øgede søge interesse fra google trends blandt andet. Herunder kan du se et screenshot af hvordan interessen blot er stigende:

google-trends

Det er derfor heller ikke nogen hemmelighed at virksomhederne føler sig presset til at være med på vognen, da der jo ikke rigtig er nogen der vil gå glip af al den ekstra trafik der er mulighed for at få ind på sin side.

Højere og højere rabatter

Hvis man skal se logisk på det, så er en af de bedste metoder at få flest mulig kunder i butikken på, på en dag som Black Friday at sætte sine rabatter højere end konkurrenten gør det. På den måde vil man som forbruger typisk altid vælge den der har de bedste rabatter, såfremt produkterne selvfølgelig er de samme. Derfor vil der uden tvivl også blive spist mere og mere af profitmargenen jo længere hen vi kommer. Når først Black Friday har været en fast del, så vil butikkerne jo presse hinanden mere og mere, hvilket også er derfor at man i USA ser meget mere vanvittige tilstande, hvor folk nærmest vælter oven i hinanden for at få de bedste tilbud før alle de andre. Set ud fra forbrugerens synspunkt er det jo kun godt, men man kan undre sig over hvor langt virksomhederne er villige til at gå i forhold til rabatterne for at lokke kunderne til.

En god måde at lære nye kunder at kende på

Når Black Friday tilbud jo tilsyneladende ikke efterlader mange basseører til virksomhederne efterfølgende, så er det jo for langt de fleste også en måde hvorpå man kan blive eksponeret over for en helt ny skare af mennesker, som måske ikke har været forbi ens butik før. Hvis man er god til at udnytte alle de muligheder der er online(hvis man er en webshop vel og mærke), så vil man kunne bevare gode relationer med folk, vha. fx remarketing og email lister. Derfor kan flere virksomheder nok bedre acceptere at de ikke tjener så forfærdelig meget på selve dagen. Om ikke andet så får de måske også ryddet lidt op i lageret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *