Sådan kommer du bedst fra start med din virksomhed

Hvis du er ledig eller måske ønsker et karriereskift, kan det ofte være en god mulighed at starte din egen virksomhed. I begyndelsen kan dette godt virke som en nærmest uoverkommelig opgave, men der er faktisk i Danmark rigtig gode muligheder for opstart af egen virksomhed. I denne artikel giver vi vores bud på nogle centrale punkter, som du bør have i baghovedet, hvis du ønsker at blive din egen chef.

Beslutningsfasen

Det første du skal beslutte dig for er selvfølgelig hvad din ide er?  Hvad vil du sælge, og til hvem? Er der i det hele taget et marked med indtægtsmuligheder, og hvordan er konkurrencen? Find først og fremmest noget du er god til, og som du gerne vil sælge. Vælg derefter et godt firmanavn, der tydeligt kommunikerer din virksomheds identitet, og sørg for guds skyld for at det er ledigt som domænenavn.

Pas på pengene

Start med at have kontor hjemme, og sørg for, at der ikke er brug for alt for store udgifter til butikslokaler, maskineri eller lignende. I begyndelsen er det nemlig vigtigt, at du holder øje med pengene, indtil du ved om ideen kan bære. På trods af al sparsommelighed er der forståeligt nok store udgifter ved opstart af virksomhed. Der skal jo netop lejes lokaler, købes inventar og måske endda hyres personale, og for mange ledige er dette en umulig økonomisk opgave. Det behøver dog ikke være umuligt; med et realistisk budget kunne en mulighed måske være at vælge et af de mange lån til opstart af virksomhed, der findes på nettet.

Søg vejledning

Opstart af egen virksomhed er lidt af en mundfuld. Søg derfor rådgivning; der er ovenikøbet masser af gratis muligheder derude. Når du skal registrere din virksomhed og begynde at betale moms, så prøv at tage kontakt til Skat; i langt de fleste tilfælde vil de hellere end gerne hjælpe dig med tips og rådgivning, og gøre det hele en smule mindre overvældende. På Skats hjemmeside kan du desuden også finde mange nyttige oplysninger til de første spæde skridt.

Hav netværket i orden

Find ud af hvad der findes af relevante netværk indenfor dit område og deltag i dem. Der er endda mange, der er gratis. Det er uvurderligt, og en fantastisk måde at lave relevante bekendtskaber og gøre dem bekendt med dit produkt.

Dit omdømme online

De allestedsnærværende sociale medier spiller en større og større rolle i dag, og er simpelthen noget du som virksomhedsejer er nødt til at forholde dig til. Det er vigtigt, at du beskytter dit omdømme på nettet, så hold øje med hvad der skrives om din virksomhed og reagér med det samme, hvis du møder kritik. Der findes ikke en større sneboldeffekt end en utilfreds kunde, og dette kan ende med at koste dig mange kunder og mulig indtjening. Hvis du tilmed offentligt kan omvende en utilfreds kunde, kan det faktisk være en god mulighed for at forøge din indtjening.

Din markedsføring online

Markedsføring online er i dag langt den vigtigste platform for som virksomhed at blive set. Sørg derfor for at man kan finde dig online. Brug tid på at søgemaskineoptimere din hjemmeside (eller få professionel hjælp, hvis dette nu ikke lige er din stærkeste side). Det er alt besværet værd, og kan virkelig bidrage til ekstra vækst.

Sidst men ikke mindst

De fleste virksomheder lukker ned på grund af problemer med likviditeten. Hvis du er bagud med regningerne hos blot en enkelt utilfreds leverandør, kan de faktisk ende med at lukke din virksomhed. Sørg derfor for, at du altid betaler dine regninger til tiden.